Світ знищений
ядерно хімічною зброєю, атмосфера непридатна до життя ще від 30 до 150 років.
Доки можна буде знову жити на поверхні керівництво Сполучених Штатів поміщає
вчених у глибокий штучний сон у багатьох бункерах. Кожен бункер має двох
техніків, які мають за ними наглядати. Герої Нормана Рідуса і Джимона Хонсу –
Бауер і Картрайт відповідно, і є цими техніками. Вони також сплять у
кріокамерах та прокидаються раз на 6 місяців аби продіагностувати систему,
впевнитись у безпеці та здоров’ї вчених, фахівців у найрізноманітніших галузях.
На все це в них кожного разу є 2 години, після закінчення часу вимикається
електрика та перестане постачатися повітря. Вже, мабуть, зрозуміло на чому
будуватиметься сюжет.
Бауер і
Картрайт мають обмежену кількість часу, щоб виконати своє завдання, перш ніж
повернутися до своїх камер сну, тому що є обмежена кількість очищеного
незараженого повітря. Коли камера сну Картрайта ламається, як раз тоді коли час
збігає (а отже і повітря), ось тоді все йде шкереберть.
Фільм, який
починається як психологічний трилер про двох чоловіків проти всього світу,
перетворюється на психологічний трилер, де ці двоє чоловік обертаються проти
один одного. Тут і зрада, брехня, недомовки, і трохи божевільності, викликані
суворими реаліями, з якими зіткнулися ці двоє. Як приклад, Картрайт має
галюцинаційні розмови з однією з жінок (Сандрін Холт), яка, насправді, спить в
одному з ліжок.
А атмосфера й
справді гнітюча. Нам показують не дуже добре освітлені житлові приміщення,
освітлювану лиш ліхтариком цілковиту пітьму закинутих складських кімнат, довгі
пусті коридори з трубами, що тягнуться попід стінами, забруднене повітря, в
якому літає блакитний попіл, скелети давно загиблих. Також допомагає тримати в
напруженні і музика, у кількох місцях фільм і справді є трилером. Хоч і
зображуване у недалекому майбутньому, уся апаратура, крім камер сну, виглядає
наче з початку століття – великі квадратні монітори, відеокамери із низькою
роздільчою здатністю, поганий радіозв’язок, кнопковий магнітофон.
Тож, бункери хоч і оснащені передовою
технологією, аби тримати людей у сні,
але в усьому іншому він здається
не надто точно продуманим, наспіх
зробленим, недолуго спроектований, явно все робилося в останню
хвилину – зв'язок між бункерами поганий, знайти
необхідні інструменти та запчастини важко, і здатність контролювати кількість повітря,
яку вони одержують у разі надзвичайної
ситуації, мінімальна. «Повітря» зацікавлює тим,
що труднощі з якими стикаються чоловіки,
максимально відповідають тим, з якими б вони зіткнулися насправді.
У кінокартині
досить добре прописані всі проблеми: чому герої пішли працювати на таку
відповідальну роботу, що вони відчувають кожного разу як прокидаються, чи
розчаровуються вони поступово у своїй місії, як важко лишатися при здоровому
глузді в таких умовах, як система ставиться до робітників і зробить все, навіть
обдурить, аби робітники не зневірились. Є й проблема відповідальності двох
людей за виживання всього людства, навіть є класичне питання можливості
жертвуванням одним життям заради спасіння іншого чи й усього людства.
І все наче
було б добре у цьому фільмі – моторошний бункер, обмеженість часу, пост
апокаліптичний світ, напівбожевільні герої від самотності і розлуки з рідними,
але сценарій би тільки покращав, якби в ньому було ширше розглянуте питання
використання зброї масового знищення. Якби були б глибше розкриті персонажі
головних героїв, їхній зв’язок із родинами, почуття з приводу неможливості
спілкуватися з іншими бункерами. Для психологічного трилера треба аби герої
стикалися і глибше проробляли психологічні, моральні, етичні дилеми та діяли б
більш непередбачувано.
Врешті фільм
закінчується на позитивній, мелодраматичній ноті. Це було б добре для
мелодрами, та трилер краще б було завершити на моменті, який би змусив глядача
замислитись над подіями, без розв’язання конфлікту.
Повітря не перший фільм,
який зображає, як люди реагують в тісній
ізоляції та / або намагаються вижити в пост-апокаліптичному середовищі. Тим не менш,
кінокартина відрізняється у своїй концепції із бункером. І Хонсу, і Рідус
зачаровують настільки, що люди знайдуть щось до вподоби. Та відмовившись від реальних пояснень та розкриття образів і проблематики –
переглянути можна це тільки раз.
Немає коментарів:
Дописати коментар