неділя, 26 лютого 2017 р.

Брак «Повітря»



Світ знищений ядерно хімічною зброєю, атмосфера непридатна до життя ще від 30 до 150 років. Доки можна буде знову жити на поверхні керівництво Сполучених Штатів поміщає вчених у глибокий штучний сон у багатьох бункерах. Кожен бункер має двох техніків, які мають за ними наглядати. Герої Нормана Рідуса і Джимона Хонсу – Бауер і Картрайт відповідно, і є цими техніками. Вони також сплять у кріокамерах та прокидаються раз на 6 місяців аби продіагностувати систему, впевнитись у безпеці та здоров’ї вчених, фахівців у найрізноманітніших галузях. На все це в них кожного разу є 2 години, після закінчення часу вимикається електрика та перестане постачатися повітря. Вже, мабуть, зрозуміло на чому будуватиметься сюжет.
Бауер і Картрайт мають обмежену кількість часу, щоб виконати своє завдання, перш ніж повернутися до своїх камер сну, тому що є обмежена кількість очищеного незараженого повітря. Коли камера сну Картрайта ламається, як раз тоді коли час збігає (а отже і повітря), ось тоді все йде шкереберть.
Фільм, який починається як психологічний трилер про двох чоловіків проти всього світу, перетворюється на психологічний трилер, де ці двоє чоловік обертаються проти один одного. Тут і зрада, брехня, недомовки, і трохи божевільності, викликані суворими реаліями, з якими зіткнулися ці двоє. Як приклад, Картрайт має галюцинаційні розмови з однією з жінок (Сандрін Холт), яка, насправді, спить в одному з ліжок.
А атмосфера й справді гнітюча. Нам показують не дуже добре освітлені житлові приміщення, освітлювану лиш ліхтариком цілковиту пітьму закинутих складських кімнат, довгі пусті коридори з трубами, що тягнуться попід стінами, забруднене повітря, в якому літає блакитний попіл, скелети давно загиблих. Також допомагає тримати в напруженні і музика, у кількох місцях фільм і справді є трилером. Хоч і зображуване у недалекому майбутньому, уся апаратура, крім камер сну, виглядає наче з початку століття – великі квадратні монітори, відеокамери із низькою роздільчою здатністю, поганий радіозв’язок, кнопковий магнітофон.
Тож, бункери хоч і оснащені передовою технологією, аби тримати людей у сні, але в усьому іншому він здається не надто точно продуманим, наспіх зробленим, недолуго спроектований, явно все робилося в останню хвилину зв'язок між бункерами поганий, знайти необхідні інструменти та запчастини важко, і здатність контролювати кількість повітря, яку вони одержують у разі надзвичайної ситуації, мінімальна. «Повітря» зацікавлює тим, що труднощі з якими стикаються чоловіки, максимально відповідають тим, з якими б вони зіткнулися насправді.
У кінокартині досить добре прописані всі проблеми: чому герої пішли працювати на таку відповідальну роботу, що вони відчувають кожного разу як прокидаються, чи розчаровуються вони поступово у своїй місії, як важко лишатися при здоровому глузді в таких умовах, як система ставиться до робітників і зробить все, навіть обдурить, аби робітники не зневірились. Є й проблема відповідальності двох людей за виживання всього людства, навіть є класичне питання можливості жертвуванням одним життям заради спасіння іншого чи й усього людства.
І все наче було б добре у цьому фільмі – моторошний бункер, обмеженість часу, пост апокаліптичний світ, напівбожевільні герої від самотності і розлуки з рідними, але сценарій би тільки покращав, якби в ньому було ширше розглянуте питання використання зброї масового знищення. Якби були б глибше розкриті персонажі головних героїв, їхній зв’язок із родинами, почуття з приводу неможливості спілкуватися з іншими бункерами. Для психологічного трилера треба аби герої стикалися і глибше проробляли психологічні, моральні, етичні дилеми та діяли б більш непередбачувано.
Врешті фільм закінчується на позитивній, мелодраматичній ноті. Це було б добре для мелодрами, та трилер краще б було завершити на моменті, який би змусив глядача замислитись над подіями, без розв’язання конфлікту.
Повітря не перший фільм, який зображає, як люди реагують в тісній ізоляції та / або намагаються вижити в пост-апокаліптичному середовищі. Тим не менш, кінокартина відрізняється у своїй концепції із бункером. І Хонсу, і Рідус зачаровують настільки, що люди знайдуть щось до вподоби. Та відмовившись від реальних пояснень та розкриття образів і проблематики – переглянути можна це тільки раз.

Немає коментарів:

Дописати коментар